Självservice Vatten och avlopp
Här hittar du e-tjänster, blanketter, guider samt frågor och svar inom vatten och avlopp.
Innehåll
Frågor och svar om vatten och avlopp
-
Ersätter Nodra kundernas försäkringsbolag?
Försäkringsbolag som till exempel Länsförsäkringar kräver ersättning av Nodra för skador som de i sin tur har betalat ut till sina kunder. Nodras försäkringsbolag gör dels en teknisk utredning som ligger till grund för kundernas anspråk på ersättning för självrisken, och dels sker det en diskussion med kundernas försäkringsbolag om deras krav på ersättning.
-
Lämna in en anmälan till din hemförsäkring. Ditt försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall och tillämpar till exempel åldersavdrag, innan de fattar beslut och betalar ut din ersättning. Du använder ersättningen från ditt försäkringsbolag för att renovera och ersätta det som har blivit förstört. Du lämnar sedan in en skadeanmälan till Nodra som utreder din rätt till ersättning för självrisken för din hemförsäkring.
-
Får jag ha en matavfallskvarn?
Du som är ansluten till kommunalt vatten och avlopp i Norrköpings kommun får inte ha en matavfallskvarn.
-
Hur får jag veta om ni stänger av vattnet?
Om vi behöver stänga av vattnet publicerar vi driftinformation på vår webbplats och i vår app. Vid planerade vatten avstängningar skickar vi sms till mobilnummer som är registerade på de adresser som berörs.
Om du inte har något vatten i kranen, och vet att det inte beror på något i din fastighet, och om inte ser någon driftinformation på vår webbplats behöver du kontakta oss så att vi kan undersöka om det finns en vattenläcka.
-
Hur lång handlingstid har ett skadeärende?
Ett skadeärende från en källaröversvämning som uppkommit i samband med ett omfattande regn kan ta upp till 24–36 månader innan alla kunder har fått besked.
-
Hur ofta ska jag läsa av min vattenmätare?
Minst en gång per år ska du läsa av din vattenmätare och rapportera till oss.
-
Nodras försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall. I många fall ersätter Nodra endast självrisken för din hemförsäkring.
-
Nodras försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall men i regel så är svaret nej, Nodra ersätter inte åldersavdrag som ditt försäkringsbolag har gjort.
-
Utför Nodra spolningar av privata avloppsledningar?
Nej, vi på Nodra varken kräver eller utför spolarbeten av avloppsledningar på privata fastigheter.
Om du blir kontaktad av någon som påstår sig arbeta på uppdrag av Nodra, eller kommunen, be dem legitimera sig eller be om namn och telefonnummer. Du kan kontakta oss för att kontrollera uppgifterna. Personal från Nodra eller våra upphandlade entreprenörer ska alltid kunna identifiera sig.
Inträffat i andra kommuner
Vid flera tillfällen har privatpersoner blivit utsatta för bluffsamtal här i Norrköping och i andra kommuner då ett företag har velat spola eller filma deras avloppsnät. Kommunerna och VA-bolagen står inte bakom den här typen av verksamhet. Det finns inte heller något krav på fastighetsägare att filma eller spola ledningsnäten.
-
Du betalar en brukningsavgift för att använda vatten, dagvatten och spillvatten. Avgiften består av en fast del och en rörlig del. Ska du ansluta en fastighet till kommunalt vatten och avlopp behöver du betala en anläggningsavgift. Avgifterna beslutas av Norrköpings kommuns kommunfullmäkte i taxan för vatten och avlopp, VA-taxan.
-
Vad menas med ett verksamhetsområde?
Ett verksamhetsområde är ett avgränsat område där vatten- och avloppsförsörjningen ska ske genom kommunala VA-anläggningar. I ett verksamhetsområde gäller Lagen om allmänna vattentjänster. Det är kommunfullmäktige som fastställer verksamhetsområdets gränser och vilken taxa som gäller vid anslutningen.
-
Varför har dricksvattnet annorlunda färg?
Det kan hända att vattnet ser konstigt ut och ha en annan färg än normalt. Här kan du läsa om varför:
-
Vilken hårdhet det är på drickvattnet beror på var du bor i Norrköpings kommun. En tabell finns på sidan:
Kontakta oss
Kunde du inte utföra ditt ärende? Hittade du inte svar på en fråga?
Välkommen att kontakta vår kundservice på e-post eller på telefon under våra telefontider.