Hämtning av grovavfall från villa och fritidshus
Har du grovavfall som du inte har möjlighet att lämna själv på en returpunkt kan du beställa hämtning vid din fastighet. Med grovavfall menar vi restavfall som är för stort eller otympligt för att få plats i en soppåse, till exempel möbler, mattor och madrasser.
Du beställer genom att kontakta vår kundservice och betalar en avgift för hämtningen.
Vem kan beställa hämtning?
Om du äger en villa, ett radhus eller fritidshus kan du beställa hämtning av grovavfall vid din fastighet. Det samma gäller om du är fastighetsägare till flerbostadshus eller äger fastigheter innehållande verksamheter.
Grovavfall i container vid behov
Tjänsten beställs vid behov. Avgiften för grovavfall i container består av två delar, en grundavgift och en hyresavgift. Grundavgiften omfattar transportkostnad vid utkörning och hämtning av container samt behandling av avfallet.
Transport av container sker endast under ordinarie arbetstid. Välj mellan öppen container med volym på 10, 22 eller 30 kubikmeter alternativt täckt container på 20 kubikmeter.
Hyresavgiften avser hyra av container per påbörjat dygn.
Tjänst | 10 m³ | Täckt 20 m³ | 22 m³ | 30 m³ |
---|---|---|---|---|
Grundavgift för grovavfall i container | 3 962 | 4 546 | 4 546 | 4 187 |
Hyresavgift per dygn | 155 | 231 | 231 | 311 |
Maxvikt för samtliga containrar är 10 ton.
Innan utkörning måste en godkänd plats för containern finnas och det är du som beställer containern som ansvarar för att det finns ett tillstånd för utplaceringen. En godkänd plats innebär att ytan där containern placeras är hårdgjord och att hämtning kan ske utan hinder. Containrarna rullas på plats och kräver därför ett större utrymme. Containrarna är cirka 2,6 meter breda och cirka 6,3 meter långa, höjden varierar beroende på storlek.
Sprid gärna ut och fördela tunga föremål i containern och fyll den högst till dess övre kant.
Hämtning av löst grovavfall vid behov
Tjänsten beställs vid behov. Avgiften avser enstaka beställning av hämtning av löst grovavfall.
Avfallet hämtas vid fastighetsgräns och ska placeras där hämtningsfordon kan köra intill.
Hämtning inom 2 dagar
Hämtning av löst grovavfall efter beställning vid behov som utförs inom 2 arbetsdagar under ordinarie arbetstid. Avgift för hämtning avser per tillfälle. Behandlingsavgift avser per kubikmeter.
Tjänst | Avgift |
---|---|
Extra hämtning inom 2 dagar | 573 |
Behandlingsavgift per m³ | 347 |
Hämtning inom 24 timmar
Hämtning av löst grovavfall efter beställning vid behov som utförs inom 24 timmar under ordinarie arbetstid. Avgift för hämtning avser per tillfälle. Behandlingsavgift avser per kubikmeter.
Tjänst | Avgift |
---|---|
Hämtning inom 24 timmar | 1 719 |
Behandlingsavgift per m³ | 347 |
Extratjänster och tilläggsavgifter
I avfallstaxan kan du läsa om alla extratjänster och tilläggsavgifter.
Krav på sortering
Som grovavfall räknas bland annat
- möbler
- madrasser och sittdynor
- cyklar
- mattor
- krukor
- pulkor
- klotgrillar.
Det avfall somlämnas för upphämtning kommer senare i processen att sorteras utifrån hur vi bäst behandlar avfallet. Det innebär till exempel att cyklar och klotgrillar kommer att hanteras som metallskrot, och pulkor och plastmöbler kommer att hanteras som plast.
Du får inte lämna
- elavfall
- kläder
- bildäck
- bilbatterier
- soppåsar med restavfall
- farligt avfall t.ex. olja och färg
- gips.
Vid renovering av en fastighet ska avfallet inte sorteras som grovavfall. Beställ i stället hämtning av bygg- och rivningsavfall.
Hämtning av bygg- och rivningsavfall från villa och fritidshus
Packa, märk upp och ställ ut i tid
På hämtningsdagen ska grovavfall vara placerade där hämtningsfordonet kan köra intill och kan vända, alltså vid farbar väg. Placera ut grovavfall senast kl. 06.30 och märk gärna upp det du ställer ut med “grovavfall”.
Du måste packa avfallet i kollin, till exempel lägga mindre grovavfall i en kartong.
Senast uppdaterad: