Ändra hämtningsintervall för fyrfackskärl
Du som bor i villa, radhus eller fritidshus och har fyrfackskärl kan ansöka om att ändra hämtningsintervall för dina kärl.
I tjänsten fyrfack ingår alltid två kärl, kärl 1 och kärl 2. Du kan inte välja bort något av kärlen. Läs mer om tjänsten:
Abonnemangspaket
Som standard hämtas kärl 1 var 4:e vecka och kärl 2 var 14:e dag. Du kan ansöka om att ändra till glesare intervall för kärl 1 eller kärl 2, eller för båda kärlen genom att välja ett annat abonnemangspaket.
Kostnaden som presenteras är total årskostnad enligt gällande taxa för kärl 1, kärl 2 samt fast avgift för småhus (villa och fritidshus). Avgift för eventuell dragväg tillkommer. Läs mer om avgifter i avfallstaxan.
Paket | Kärl 1 | Kärl 2 | Årskostnad helår |
---|---|---|---|
A | Var 4:e vecka | Var 14:e dag | 3 048 kr |
B | Var 4:e vecka | Var 4:e vecka | 2 848 kr |
C | Var 8:e vecka | Var 14:e dag | 2 948 kr |
D | Var 8:e vecka | Var 4:e vecka | 2 748 kr |
Sommarabonnemang kan enbart väljas om det inte finns någon folkbokförd på adressen.
Paket | Kärl 1 | Kärl 2 | Årskostnad sommar |
---|---|---|---|
A | Var 4:e vecka | Var 14:e dag | 1 408 kr |
B | Var 4:e vecka | Var 4:e vecka | 1 308 kr |
C | Var 8:e vecka | Var 14:e dag | 1 358 kr |
D | Var 8:e vecka | Var 4:e vecka | 1 258 kr |
Så sorterar du i kärl 1 och kärl 2
I kärl 1 lägger du
- pappersförpackningar
- plastförpackningar
- ofärgade glasförpackningar
- metallförpackningar
I kärl 2 lägger du
- restavfall
- matavfall
- färgade glasförpackningar
- tidningar och returpapper
Ansök i Mina sidor via e‑tjänsten Ändra avfallsabonnemang
Så här gör du:
- Logga in på med bankID eller kundnummer och personnummer.
- Gå till Alla e-tjänster och sedan Ändra avfallsabonnemang.
- Välj typ av abonnemang - Helår eller Sommar. Du kan enbart välja sommarabonnemang om det inte finns någon folkbokförd på adressen.
- Välj abonnemangspaket - A, B, C eller D och gå vidare till granska.
- Ange kontaktuppgifter och skicka iväg din ansökan.
Se din ansökan i Mina sidor
Under Mina ärenden kan du se att din ansökan kommit in till oss och när vi har behandlat din ansökan.
När din ansökan har blivit behandlad kommer ditt nya abonnemangspaket att börja gälla inom 5 arbetsdagar.
Blir din ansökan nekad av något skäl kommer vi att kontakta dig.
Se vilket abonnemang du har idag under Mina abonnemang.
Senast uppdaterad: