Anmäl skada på egendom
Använd blanketten för att anmäla en skada på egendom som du anser att Nodra har förorsakat.
Nodra kan vara ersättningsskyldig för de skador som du har drabbas av enligt skadeståndsrättsliga regler. För att skadeståndsskyldighet ska föreligga räcker det dock inte att skada föreligger, det krävs även att denna skada orsakats av Nodra eller av Nodra anlitad entreprenör genom vårdslöshet.
Om du anser att Nodra är ansvarig och därmed ersättningsskyldig för skadan du drabbats av ska du också kunna visa detta. Det är därför viktigt att du fyller i formuläret så noggrant som möjligt. Oavsett ansvarsbedömningen beklagar vi det obehag som skadan har vållat dig.
Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag
Om du har drabbats av en egendomsskada ska du i första hand anmäla den till ditt försäkringsbolag. Exempelvis täcker din hemförsäkring, bilförsäkring eller företagsförsäkring flertalet av de skador som uppkommer på egendom. Du har därefter möjlighet att återkomma med ett ersättningsanspråk gentemot Nodra avseende eventuell självriskkostnad när skaderegleringen är avslutad.
Vår handläggning av ditt skadeärende
När en skadeanmälan tas emot av Nodra görs en skadeståndsrättslig utredning av skadehändelsen och av ditt anspråk. Skadeståndsanspråket prövas mot bakgrund av gällande skadeståndsrättslig lagstiftning samt övriga tillämpliga föreskrifter. I vissa fall lämnas ärendet över till Nodras försäkringsbolag som gör denna bedömning.
När utredningen är färdig återkommer vi eller vårt försäkringsbolag till dig med ett beslut i ärendet. En juridisk prövning kan i många fall ta lite tid vilket vi ber dig ha överseende med.
Om du inte nöjer dig med vårt ställningstagande eller med eventuellt ersättningsbelopp kan du låta frågan prövas av Mark- och miljödomstolen eller allmän domstol.
Anmäl skada på egendom
Om du inte har möjlighet att fylla i formuläret digitalt kan du kontakta Nodras kundservice för att få en blankett skickad till dig.
Frågor och svar om skadeärenden
-
Ersätter Nodra kundernas försäkringsbolag?
Försäkringsbolag som till exempel Länsförsäkringar kräver ersättning av Nodra för skador som de i sin tur har betalat ut till sina kunder. Nodras försäkringsbolag gör dels en teknisk utredning som ligger till grund för kundernas anspråk på ersättning för självrisken, och dels sker det en diskussion med kundernas försäkringsbolag om deras krav på ersättning.
-
Lämna in en anmälan till din hemförsäkring. Ditt försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall och tillämpar till exempel åldersavdrag, innan de fattar beslut och betalar ut din ersättning. Du använder ersättningen från ditt försäkringsbolag för att renovera och ersätta det som har blivit förstört. Du lämnar sedan in en skadeanmälan till Nodra som utreder din rätt till ersättning för självrisken för din hemförsäkring.
-
Hur lång handlingstid har ett skadeärende?
Ett skadeärende från en källaröversvämning som uppkommit i samband med ett omfattande regn kan ta upp till 24–36 månader innan alla kunder har fått besked.
-
Nodras försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall. I många fall ersätter Nodra endast självrisken för din hemförsäkring.
-
Nodras försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall men i regel så är svaret nej, Nodra ersätter inte åldersavdrag som ditt försäkringsbolag har gjort.
-
Kan jag överklaga ett beslut gällande skadeanmälan?
Om du är missnöjd med beslutet kan du begära att Nodra omprövar beslutet. Det gör du skriftligen via e-post eller via post. I din skrivelse ska du ange hur du vill att beslutet ska ändras och varför. Uppge även det diarienummer som ditt ärende tidigare har tilldelats.
Det finns också möjlighet att vidta rättsliga åtgärder och lämna in en stämningsansökan till domstol.
Senast uppdaterad: