Anmäl skada på egendom

Använd blanketten för att anmäla en skada på egendom som du anser att Nodra har förorsakat.

Nodra kan vara ersättningsskyldig för de skador som du har drabbas av enligt skadeståndsrättsliga regler. För att skadeståndsskyldighet ska föreligga räcker det dock inte att skada föreligger, det krävs även att denna skada orsakats av Nodra eller av Nodra anlitad entreprenör genom vårdslöshet.

Om du anser att Nodra är ansvarig och därmed ersättningsskyldig för skadan du drabbats av ska du också kunna visa detta. Det är därför viktigt att du fyller i formuläret så noggrant som möjligt. Oavsett ansvarsbedömningen beklagar vi det obehag som skadan har vållat dig.

Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag

Om du har drabbats av en egendomsskada ska du i första hand anmäla den till ditt försäkringsbolag. Exempelvis täcker din hemförsäkring, bilförsäkring eller företagsförsäkring flertalet av de skador som uppkommer på egendom. Du har därefter möjlighet att återkomma med ett ersättningsanspråk gentemot Nodra avseende eventuell självriskkostnad när skaderegleringen är avslutad.

Vår handläggning av ditt skadeärende

När en skadeanmälan tas emot av Nodra görs en skadeståndsrättslig utredning av skadehändelsen och av ditt anspråk. Skadeståndsanspråket prövas mot bakgrund av gällande skadeståndsrättslig lagstiftning samt övriga tillämpliga föreskrifter. I vissa fall lämnas ärendet över till Nodras försäkringsbolag som gör denna bedömning.

När utredningen är färdig återkommer vi eller vårt försäkringsbolag till dig med ett beslut i ärendet. En juridisk prövning kan i många fall ta lite tid vilket vi ber dig ha överseende med.

Om du inte nöjer dig med vårt ställningstagande eller med eventuellt ersättningsbelopp kan du låta frågan prövas av Mark- och miljödomstolen eller allmän domstol.

Anmäl skada på egendom

Om du inte har möjlighet att fylla i formuläret digitalt kan du kontakta Nodras kundservice för att få en blankett skickad till dig.

Kontakta oss

Kontaktuppgifter
Kontaktuppgifter







Skadeplats
Datum och klockslag när skadan uppstod:
Datum och klockslag när skadan uppstod:

Försäkringsuppgifter
Är skadan anmäld till ditt försäkringsbolag? * (obligatorisk)
Är skadan anmäld till ditt försäkringsbolag?






Skada
Uppstod skadan på din fastighet? * (obligatorisk)
Uppstod skadan på din fastighet?


Uppstod skadan på lös egendom? * (obligatorisk)
Uppstod skadan på lös egendom?





Beskriv vad som har skadats, hur du upplever att skadan uppkom och på vilket sätt du anser att Nodra AB är skadeståndsskydigt för den. Det går bra att skriva i separat dokument som du scannar in och bifogar med anmälan. Komplettera gärna med bilder.
Vid vattenskada
Vid vattenskada ska du även svara på följande frågor. Om det inte är en vattenskada kan du hoppa ner till rubriken Underlag för ditt krav.
Inträffade skadan i samband med nederbörd?
Inträffade skadan i samband med nederbörd?


Vilken typ av vatten trängde in?
Vilken typ av vatten trängde in?



Luktade vattnet?
Luktade vattnet?



Vilken väg tog sig vattnet fram till byggnaden?
Vilken väg tog sig vattnet fram till byggnaden?




Vilken väg tog sig vattnet in i byggnaden?
Vilken väg tog sig vattnet in i byggnaden?



Hur mycket vatten tog sig in i byggnaden?
Hur mycket vatten tog sig in i byggnaden?



Om fritt vatten tog sig in i byggnaden - ange hur mycket:




Underlag för ditt krav
Bifoga underlag för de kostnader som du har haft, det går bra med kopior av kvitton och fakturor. Vid krav på ersättning för lösöre ska lista med lösöre, inköpspris och ålder samt vad som är skadat på lösöret bifogas samt styrkas med kvittokopia. Om du kräver ersättning för din självriskkostnad ska du bifoga en kopia på underlag från ditt försäkringsbolag som visar hur stor din självrisk är samt att självrisken är betald av dig. Om inte alla kostnader är reglerade när skadeanmälan görs går det bra att komplettera med underlag efterhand.

Bifoga dokument
Den sammanlagda storleken för samtliga dokument kan vara max 10 MB. Vill du bifoga större dokument kan du skicka dessa till kundservice@nodra.se.
Godkänn och skicka in din ansökan

Frågor och svar om skadeärenden

  1. Försäkringsbolag som till exempel Länsförsäkringar kräver ersättning av Nodra för skador som de i sin tur har betalat ut till sina kunder. Nodras försäkringsbolag gör dels en teknisk utredning som ligger till grund för kundernas anspråk på ersättning för självrisken, och dels sker det en diskussion med kundernas försäkringsbolag om deras krav på ersättning.

  2. Lämna in en anmälan till din hemförsäkring. Ditt försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall och tillämpar till exempel åldersavdrag, innan de fattar beslut och betalar ut din ersättning. Du använder ersättningen från ditt försäkringsbolag för att renovera och ersätta det som har blivit förstört. Du lämnar sedan in en skadeanmälan till Nodra som utreder din rätt till ersättning för självrisken för din hemförsäkring.

  3. Ett skadeärende från en källaröversvämning som uppkommit i samband med ett omfattande regn kan ta upp till 24–36 månader innan alla kunder har fått besked.

  4. Nodras försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall. I många fall ersätter Nodra endast självrisken för din hemförsäkring.

  5. Nodras försäkringsbolag gör en bedömning i varje enskilt fall men i regel så är svaret nej, Nodra ersätter inte åldersavdrag som ditt försäkringsbolag har gjort.

  6. Om du är missnöjd med beslutet kan du begära att Nodra omprövar beslutet. Det gör du skriftligen via e-post eller via post. I din skrivelse ska du ange hur du vill att beslutet ska ändras och varför. Uppge även det diarienummer som ditt ärende tidigare har tilldelats.

    Det finns också möjlighet att vidta rättsliga åtgärder och lämna in en stämningsansökan till domstol.

Senast uppdaterad: