Flyttanmälan och ägarbyte
Vid ett ägarbyte av en fastighet tar den nya ägaren de abonnemang som den tidigare fastighetsägaren hade. Ni fyller gemensamt i blanketten för ägarbyte i samband med flytten.
Blankett för ägarbyte
För att göra en flyttanmälan ska både den gamla och den nya fastighetsägaren fylla i vår blankett för ägarbyte:
Ägarbyte för avfall, vatten och avlopp Pdf, 272.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Vid flytten
Vi har ingen uppsägningstid på våra tjänster eftersom det handlar om att den nya ägaren övertar de abonnemang som den tidigare fastighetsägaren hade.
Gör din flyttanmälan i samband med din flytt. Om fastigheten har kommunalt vatten bör du som säljare läsa av din vattenmätare den dag du flyttar ut för att slutfakturan ska bli korrekt. Både du som säljare och du som köpare måste godkänna den ifyllda mätarställningen på blanketten samt fylla i era adressuppgifter och skriva under.
Du som flyttar in
Du behåller den typ av avfallsabonnemang och därmed de soptunnor som den tidigare ägaren hade. Om du vill byta abonnemangstyp, kontakta vår kundservice.
Avfallshämtning från villa och fritidshus
För att din brukningsavgift för vatten ska stämma överens med din användning i så hög grad som möjligt, läs gärna av din vattenmätare efter några månader i det nya huset.
Du lämnar din mätarställning genom att logga in på Mina sidor.
Du som flyttar ut
Om ägarbytet av din fastighet sker mitt i en betalperiod måste du fortfarande betala hela din faktura. När anmälan om ägarbyte har kommit in till oss, korrigerar vi fakturan i efterhand och sätter in överskjutande belopp på ditt bankkonto.
Anmäl konto för återbetalning i Mina sidor.
Om du inte kan logga in i mina sidor är du välkommen att kontakta vår kundservice och meddela ditt kontonummer samt bankuppgifter.
Senast uppdaterad: