Nodra forum flerbostadshus

I december 2024 hölls Nodra forum för ägare och förvaltare av flerbostadshus. Syftet med Nodra forum är att skapa utrymme för information och dialog mellan Nodra och ägare och förvaltare till flerbostadshus.

Onsdagen den 4 december bjöd Nodra in ägare och förvaltare av flerbostadshus till Slottshagens reningsverk. Vi informerade bland annat om nya taxor för avfall och VA, processen efter översvämningar och vad som är på gång inom området avfall, bland annat när det kommer till insamling av textilier och kraven på matavfalls- och förpackningsinsamling.

Det fanns även möjlighet att ställa frågor och lyfta funderingar gällande våra verksamhetsområden.

Klicka på filen nedan för att ta del av powerpointen från Nodra forum.

Nodra forum flerbostadshus 2024 (powerpoint) Powerpoint, 22.1 MB.

Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar från eftermiddagen. Sidan kan komma att uppdateras med fler svar.

När kan vi få veta när ni ska förnya ledningsnätet i mitt område där jag har mina fastigheter?

I dagsläget arbetar vi utifrån en fem års planering, men utöver det är det svårt att säga när vi kommer komma till olika områden i kommunen – men vi har koll på vilka platser där det kommer behövas göras framtida åtgärder. Kommande arbeten för de närmaste fem åren visualiseras i vår powerpoint på sida 5.

Verksamheten i min fastigheten sköter kontakten med miljö och hälsa, och tömningsentreprenören. Är det inte deras ansvar när det kommer till fettavskiljare?

Det är du som fastighetsägare som har ansvaret för att fett inte ska komma ut i avloppet som skadar det allmänna ledningsnätet eller fastighetens egna ledningar. Verksamheten kan dock själva sköta kontakten med tömningsentreprenören, men fastighetsägaren har yttersta ansvaret för att det blir gjort.

Hur kommer insamlingen av textilavfall gå till? Kommer vi få abonnemang på en sådan tjänst fastighetsnära?

Nodra hänvisar till att lämna textilavfallet på våra returpunkter, men vi ser över möjligheten att få en fastighetsnära lösning i framtiden.

Hur kan vi som fastighetsägare förhindra och informera våra hyresgäster om att inte slänga textil i restavfallet

Vi kommer uppdatera om textilinsamlingen på vår webbplats, så du får gärna hänvisa dina hyresgäster hit. Vi kommer även göra i ordning informationsmaterial som kommer läggas upp här på vår webbplats. Detta kan du skriva ut och dela ut till dina hyresgäster för att informera hur textilinsamlingen kommer att fungera från och med 1 januari 2025.

Läs mer om nya textilinsamlingen här:

Svensk textilkonsumtion släpper ut lika mycket som 850 000 bilresor runt jorden – nu hjälper vi dig att göra skillnad

Varför är taxorna så svåra att hitta i?

Vi har lyssnat på våra kunder och därför gjort ett stort arbete med att arbeta om avfallstaxan inför 2025. Den nya taxan har justerats för att kunna användas som ett uppslagsverk, vilket ska göra det lättare att hitta i den.

Var hittar jag de nya taxorna i sin helhet?

Avfallstaxan och VA-taxan för 2025 hittar du här:

Avfallstaxa

VA-taxa

Vad behöver man göra som fastighetsägare för att förbereda sitt eller sina soprum om man inte har matavfallssortering idag? Om man behöver hjälp, var vänder man sig då?

Du som fastighetsägare behöver förbereda plats för matavfallskärl. Du kan få hjälp med att räkna ut hur många matavfallskärl du behöver. Vid behov av stöttning så går det bra att kontakta oss.

Vi har matavfallssortering redan idag på vår fastighet, men vi har inga matavfallskorgar eller matavfallspåsar. Går det att få av er?

Ja, du kan beställa korgar via e-tjänsten på självservice alternativt kontakta vår kundservice. Både påsar och korgar ingår i abonnemanget hos oss. Vid byte av hyresgäst är det bra att se till att det alltid finns en matavfallskorg och matavfallspåsar i lägenheten till den/de som flyttar in.

Beställ matavfallspåsar för flerbostadshus, företag eller verksamheter

Beställ matavfallskorgar för flerbostadshus, företag eller verksamheter

Jag har en restaurang i min fastighet som får en stor mängd matavfall. Finns det större matavfallspåsar att få?

Ja, det finns matavfallspåsar i volymerna 8 liter, 35 liter och 60 liter. Dessa påsar finns att beställa via länken nedan och ingår i matavfallsabonnemanget.

Beställ matavfallspåsar för flerbostadshus, företag eller verksamheter

Finns det fler sätt att göra beställningar hos er på utöver att ringa kundservice?

Självklart. Vi har flera e-tjänster på vår webbplats. Du hittar dessa här:

Självservice och kontakt

Kan även fastighetsägare för flerbostadshus ha användning av Nodras app?

Ja, Nodras app kan användas av alla. I appen kan du och dina hyresgäster bland annat ha användning av vår sorteringsguide, se öppettider till returpunkterna och få notiser om aktuell driftinformation i ditt närområde.

Du som fastighetsägare och/eller fastighetsskötare kan få notis om hämtningsdagar för avfall om du lägger in adressen till ditt soprum.

Vem kan köpa fiber av Nodra?

Nästan alla i Norrköpings kommun kan köpa fiber av oss. Här kan du läsa mer om detta:

Fiber till flerbostadshus och företag

Senast uppdaterad: