
Jonas, kundkommunikatör
Att vara lyhörd och kunna lite om allting om vår verksamhet är en viktig egenskap i Jonas roll på Nodra. Han arbetar som kundkommunikatör och är många gånger bolagets röst utåt.
Jonas, hur länge har du varit på Nodra?
Jag började som konsult i juni 2020. Och sen blev jag anställd november 2021.
Hur skulle du beskriva ditt jobb för någon som inte är insatt?
Att det är lite av allting. Vi kanske inte ska kunna allt som sker på företaget, men vi behöver ha lite kunskap om allt och framför all veta vem man ska ställa frågan till när man behöver gå lite djupare. Allt som kommer in till bolaget som rör kundfrågor kommer in via oss.
Hur ser en typisk dag/vecka ut för dig?
Vi brukar börja morgonen med morgonmöte. Då har vi en avstämning och kollar hur det ser ut i arbetsgruppen med täckning. Sen blir det mycket hantering av olika ärenden, framför allt det som kommit in från avfallsbilarna. Vi jobbar på löpande med den typen av ärenden, gör VA-ordrar, kvitteringar. Om det är något kundärende som inte går att lösa i linje 1 så tar vi vid i linje 2 och utreder det som behöver utredas.
Så länge vi gör vårt jobb så är det ingen som kommer och tackar oss.
Så det är en väldig variation på områden som berörs. En dag kan det bara vara avfall, en dag bara vatten, och en annan dag väldigt utspritt. Däremellan försöker vi jobba med de rutiner och processer som vi är ansvariga för eller arbeta med de projekt vi är med i. När vi är med i projekt så är det kundkontakten eller kundperspektivet som vi har med oss in.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Variationen på de olika arbetsuppgifterna.
Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?
Att veta vem man ska prata med. De saker som man gör regelbundet vet man, men när det kommer mer djupgående saker kan det vara svårt. Framför allt så ändras roller på bolaget, så den man pratade med för 1,5 år sedan kanske inte stämmer idag. Men gruppcheferna har man ändå koll på, så då går jag till dem.
Vilken kompetens eller personlig egenskap tycker du är viktigast att ha i ditt jobb?
Jag skulle säga möjligheten att kunna anpassa arbetstempot efter behov. Om det behöver gå fort så måste jag klara av att ställa om. Och när det är lugnt så ska man klara av det. Och att vara lyhörd. Det är mycket information från olika håll som vi behöver ta in, från organisationen, från projekt eller olika ändringar, till exempel när det är nya lagar och regler eller nya rutiner som vi ska jobba efter. Då gäller det att ta in det och kunna formulera det så att kunderna förstår.
Kan du berätta om någon arbetsuppgift eller projekt som varit speciellt spännande?
Vi har haft en del utredningar på vatten som varit intressanta där verkligheten inte stämmer överens med systemen. Där det i systemet finns vattenmätare uppsatta som inte existerar. Där kräver det att vi har kommunikation mot olika håll, både mot kunderna och mot driften för att kunna pussla ihop detta. Vi har till exempel en vattenmätare nere i Eons lokaler, där det dessutom fanns asbest så vi kunde inte komma in och titta på mätaren. Vi kunde lokalisera den genom att se var tomtgränsen gick, men eftersom man hade dragit tomtgränsen rakt genom huset så såg det ut som att mätaren satt på en annan tomt än vad den gjorde.
Har du en rolig eller oväntad anekdot att berätta om ditt arbete?
Det man brukar prata med folk om är att de inte förstår bredden av det Nodra gör. Så länge det går att spola i toaletten så förstår de inte det bakomliggande. Hur massivt arbetet är nere på Slottshagen, eller med ledningsarbetet. Det är så mycket vi gör i skymundan. Det är något som jag tycker är väldigt häftigt med företaget. Så länge vi gör vårt jobb så är det ingen som kommer och tackar oss. Men när det blir något problem så får vi mycket skit. 95 procent av dem som ringer är upprörda och har problem.
Senast uppdaterad:

Annette, administratör
Annette ansvarar för arbetsmiljön för alla våra chaufförer. Som administratör skriver hon mycket brev till våra kunder och planerar körlistorna.
.jpg)
Lediga tjänster
På Nodra är vi cirka 180 medarbetare som bidrar till en bra vardag för våra kunder och till en hållbar framtid. Vill du bli en av oss?