Annette Jensen, Administratör på Nodra.

Annette, administratör

Annette ansvarar för arbetsmiljön för alla våra chaufförer. Som administratör skriver hon mycket brev till våra kunder och planerar körlistorna.

Annette, hur länge har du varit på Nodra?

Sedan 2014, då tog Norrköping vatten och avfall över en del av verksamheten från tekniska kontoret. Vi var ett gäng som kom över då.

Hur skulle du beskriva ditt jobb för någon som inte är insatt?

Jag håller på med ärenden och jobbar med arbetsmiljön för våra chaufförer. Jag skickar mycket brev till kunderna för att skapa en bra arbetsmiljö för chaufförerna. Vi träffar också kunderna på plats. Om chaufförerna kört sönder något så ringer vi kunderna och pratar med dem om det. Vi lägger upp nya körlistor när vi får nya hämtställen, och planerar vem som ska åka vart. Alla har sina områden, men om någon är sjuk eller har semester behöver vi se över vem som ska ta det området i stället eller vem som är bäst på att köra just den bilen.

Hur ser en typisk dag/vecka ut för dig?

Vi kommer hit klockan 7 och öppnar upp vårt planeringssystem Mobile och ser så att alla bilar är igång. Vi ringer upp de chaufförer som inte har hämtat något vid 7.45 för att höra så att allt står rätt till. Sen öppnar vi upp Future, vårt kundsystem, och tittar på alla ärenden och går igenom mejlen.

Efter det börjar vi jobba med ärendena och tar emot samtal från chaufförerna. De ringer om allt möjligt. Det kan handla om dagens planering. Eller om en kund som vi skickat brev till inte har vänt på kärlet exempelvis. Det kan vara olika problem helt enkelt. Om chauffören fortfarande är på plats kan vi ringa upp kunden och förhoppningsvis lösa det direkt.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Jag trivs så himla bra, framför allt med mina kollegor. Det är så mycket, så jag kan inte säga något specifikt. Det är bara jättebra.

Vilken är den största utmaningen med ditt jobb?

Det är nog de kunderna som jag precis nämnde. När de inte vill förstå, fast man förklarar. Att de inte vill vända på kärlen, eller att de inte har skottat eller sandat.

Vilken kompetens eller personlig egenskap tycker du är viktigast att ha i ditt jobb?

Man måste vara lite ödmjuk och trevlig. Om det är en gammal dam som verkligen inte kan vända på kärlet så pratar jag med chaufförerna. Då får det vara så att den tunnan inte är vänd.

Och att kunna lyssna på chaufförerna, att kunna hjälpa till så gott det går om de har något de behöver hjälp med.

Kan du berätta om någon arbetsuppgift eller projekt som varit speciellt spännande?

När vi införde fyrfack första gången, det var kul. Vi var så delaktiga allihopa. Och folk ville verkligen ha det då. Vi var med på bomässan och stod på Ica Maxi. Det kom fram mycket folk och ställde frågor. Vissa kom fram och frågade om de fick bygga om kärlen.

Senast uppdaterad:

Puffbild

Jonas, kundkommunikatör

Att vara lyhörd och kunna lite om allting om vår verksamhet är en viktig egenskap i Jonas roll på Nodra. Han arbetar som kundkommunikatör och är många gånger bolagets röst utåt.

Puffbild

Lediga tjänster

På Nodra är vi cirka 180 medarbetare som bidrar till en bra vardag för våra kunder och till en hållbar framtid. Vill du bli en av oss?