Nu testar Nodra obemannad returpunkt
Publicerad:
Med start den 7 oktober börjar pilotprojektet obemannad returpunkt på returpunkten i Krokek. Ett test som innebär att du som är kund har möjlighet att besöka returpunkten utanför ordinarie öppettider.
För att ge kommunens invånare förbättrad service startar vi ett pilotprojekt där vi erbjuder möjligheten att besöka Returpunkt Krokek under obemannade öppettider.
– Vi har lyssnat på våra kunders önskemål om större valfrihet och det här är ett steg i att förbättra servicen och öka kundnöjdheten. Dessutom minskar det belastningen under de bemannade öppettiderna för såväl personalen som för våra kunder, säger Irmeli Kuusiniva, gruppchef för returpunkterna.
Privatpersoner som bor i Krokek med omnejd, eller som äger ett fritidshus i området, bjuds in till att testa tjänsten. Bor du i övriga delar av kommunen får du vänta till en eventuell utökning av konceptet.
– I och med att detta är ett nytt koncept behöver vi testa oss fram till vad som fungerar bäst för både kunder och vår personal. Det innebär att vissa förändringar kan komma att ske under tiden som piloten pågår. Det är lättare att skruva på vissa delar om vi har begränsningar i hur många som kan vara med i piloten, säger Irmeli Kuusiniva.
De obemannade tiderna är begränsade, men du har möjlighet att besöka returpunkten både tidiga mornar, sena kvällar samt en extra helgdag.
Så fungerar obemannad returpunkt
För att få behörighet till obemannad returpunkt ska du först genomföra en digital utbildning för att lära dig om sopsortering och säkerheten på returpunkten. Utbildningen avslutas med ett kort kunskapstest. Därefter är du välkommen att besöka returpunkten under obemannade tider.
För inpassering loggar du in med BankID i Nodras app som är kopplad till grinden via platstjänster. Du behöver alltså enbart ha med dig din mobiltelefon för att kunna komma in under obemannade tider. I appen finns dessutom snabb tillgång till Nodras sorteringsguide för hjälp vid sortering.
Notera att en ny version av appen kommer att finnas tillgänglig från den 7 oktober och att du måste ladda ner den nya versionen för att kunna använda funktionen som öppnar grinden till returpunkten.
Små skillnader från ordinarie öppettider
Obemannad returpunkt fungerar nästan som den bemannade returpunkten men med vissa små skillnader.
– På grund av säkerhetsskäl kan man inte lämna elektronik eller farligt avfall, utan detta hänvisas man till att göra under ordinarie, bemannade tider, säger Irmeli Kuusiniva.
Dessutom är tjänsten enbart för privatpersoner vilket innebär att företag fortfarande debiteras om du kommer i en företagsregistrerad lastbil.
Eventuell utökning till fler returpunkter
Den 7 oktober öppnas alltså möjligheten för Krokeksborna att besöka Returpunkt Krokek under obemannade tider. Piloten beräknas pågår under cirka tre månader.
– Om piloten faller väl ut kan konceptet komma att bli permanent på Returpunkt Krokek samt även utökas till returpunkterna i Östra Husby och Skärblacka, vilket vi såklart hoppas på, avslutar Irmeli Kuusiniva.
Läs mer om obemannad returpunkt på vår webbsida. Där hittar du även öppettiderna.