Obemannad returpunkt
Under hösten genomförs ett pilotprojekt på Returpunkt Krokek där du som bor i Krokek med omnejd, eller äger en fastighet i området, har möjlighet att testa att besöka returpunkten under obemannade tider.
På obemannad returpunkt kan du som kund välja på fler tider för att besöka returpunkten, utan att behöva anpassa dig till de ordinarie öppettiderna. I korthet innebär obemannad returpunkt följande:
- Du har möjlighet att besöka returpunkten utanför ordinarie öppettider.
- Det är flexibelt inom begränsade tider.
- Returpunkten är obemannad, du öppnar grinden med BankID via Nodras app.
- Tjänsten är endast för privatpersoner.
- Alla måste genomgå en digital utbildning för att bli godkänd.
Piloten gäller enbart för dig som bor i Krokek med omnejd, eller som äger en villa eller ett fritidshus i området. Avgränsningen har gjorts med hjälp av postnummer. Följande postnummer ingår i piloten; 61690, 61830-61835, 61892-61893.
Piloten pågår under tre månader med start den 7 oktober. Om piloten fungerar bra kan konceptet komma att bli permanent på Returpunkt Krokek samt även utökas till returpunkterna i Östra Husby och Skärblacka. Självklart kommer alla våra kunder i Norrköping då kunna genomföra utbildningen för att få möjlighet att besöka obemannad returpunkt.
Flexibelt inom begränsade tider
Obemannad returpunkt betyder dock inte att returpunkten kommer ett vara öppet dygnet runt, utan det kommer vara begränsningar i när du kan besöka returpunkten.
I tabellen nedan ser du vilka tider Returpunkt Krokek vanligtvis har öppet och vilka tider du kan besöka obemannad returpunkt.
Veckodag | Öppettider | Obemannade |
---|---|---|
Måndag | Stängt | 16-21 |
Tisdag | 10-18 | 7-10 |
Onsdag | Stängt | 16-21 |
Torsdag | Stängt | 16-21 |
Fredag | 10-18 | 7-10 |
Lördag | Stängt | 9-14 |
Söndag | 9-16 | Stängt |
Digital utbildning
För att få behörighet genomför du en digital utbildning. Utbildningen består av villkor och regler, information om vilka olika avfallsslag som du kan lämna och vad du ska tänka på när du sorterar ditt avfall, och avslutas med ett kort kunskapstest.
Om ni är flera vuxna i hushållet som vill kunna besöka obemannad returpunkt behöver alla göra utbildningen.
Starta digital utbildning
Utbildningen tar cirka 20 minuter att genomföra.
Utbildning för obemannad returpunkt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Villkor
För att få behörighet till obemannad returpunkt behöver du i samband med utbildningen godkänna våra villkor.
Enbart för privatpersoner
Obemannad returpunkt gäller enbart för privatpersoner. Använder du en företagsregistrerad lastbil vid besöket kommer företaget att debiteras, precis som vid ordinarie öppettider.
Säkerhet
Vid akut hjälp så som olycka eller brand – ring 112.
Om det skulle inträffa ett tekniskt fel med grinden som innebär att du inte kommer ut från området kan du ringa till vår grindjour på telefonnummer 011-151550. Vid tekniska fel med grinden som gör att du inte kommer in på området ber vi dig att göra en felanmälan i appen.
Brandsläckare och första hjälpen-kit finns på gästtoaletten på kortsidan av huset på området.
Om det är väldigt dåligt väder, eller om vi inte hunnit ploga eller sanda området, stänger vi ombemannad returpunkt. Detta är för din säkerhet.
Alla dina besök på registreras och lagras tillsammans med dina personuppgifter.
Detta kan du inte lämna
Under de obemannade tiderna kan du inte lämna farligt avfall och elavfall.
- Farligt avfall måste hanteras på rätt sätt. Vi tar dessutom inte emot all typ av farligt avfall. Skåpet för farligt avfall hålls därför stängt under obemannad returpunkt.
- Elavfall läggs vanligtvis i en trådbur. Denna kan inte stå framme dygnet runt på grund av regn och snö.
Vi hänvisar dig därför att lämna dessa avfallsslag under ordinarie öppettider när personal finns på plats.
Asbest kan du endast lämna på Returpunkt Norrköping i små mängder under ordinarie öppettider.
Om du behöver hjälp med annan sortering hänvisar vi dig till vår sorteringsguide eller att du återkommer under de ordinarie öppettiderna.
Förändringar kan förekomma under piloten
I och med att detta är ett nytt koncept för oss behöver vi testa oss fram till vad som funkar bäst för såväl er kunder som för vår personal. Därför kan vissa ändringar förekomma under den tid som piloten sker. Eventuella förändringar meddelas via den e-postadress som du anger när du registrerar dig för utbildningen.
In- och utpassering
Du använder Nodras app och BankID för att komma in på returpunkten. Appen använder platstjänster för att öppna grinden vilket innebär att du måste godkänna platstjänster för vår app.
Notera att du behöver ha den senaste versionen av appen för att kunna öppna grinden.
Åka in till området
Det är viktigt att du själv öppnar grinden innan du åker in på returpunkten. Om någon annan har åkt in på området före dig ska du vänta tills grinden är stängd igen innan du öppnar grinden via appen.
När du kört genom grinden stängs den automatiskt efter att du har passerat den markerade linjen i marken. Fler instruktioner för hur du öppnar grinden hittar du i appen.
Åka ut från området
För att köra ut från området kör du över den markerade linjen i marken framför grinden. Då öppnas grinden automatiskt.
Öppnas inte grinden automatiskt när du ska köra ut?
- Se till att köra över den vita linjen med ditt fordon.
- Prova att öppna den med Nodras app.
- Ring vår grindjour på telefonnummer 011-151550 och välj knappval obemannad returpunkt.
En nödutgång finns till höger om den stora grinden.
Felanmälan och synpunkter
För felanmälan eller synpunkter kan du använda vårt webbforumlär. Du kan lämna en felanmälan om till exempel en container är full, det är skräpigt på området eller om något är trasigt.
Vi tar också gärna emot dina synpunkter kring obemannad returpunkt.
Senast uppdaterad: